Kazan (Volga region) Federal University, KFU
KAZAN
FEDERAL UNIVERSITY
 
СОЦИАЛЬНО-КОГНИТИВНЫЙ ВЗГЛЯД НА КУЛЬТУРНУЮ АДАПТАЦИЮ ИНОСТРАННЫХ СТУДЕНТОВ
Form of presentationArticles in Russian journals and collections
Year of publication2022
Языкрусский
  • Nurutdinova Aida Rustamovna, author
  • Shakirova Dilyara Shamilevna, author
  • Dmitrievna Elena Viktorovna, author
  • Bibliographic description in the original language Nurutdinova A.R., Dmitrieva E.V., Shakirova D.Sh. Socialno-kognitivnyy vzglyad na kulturnuyu adaptaciyu inostrannykh studentov// A.R. Nurutdinova, E.V. Dmitrieva, D.Sh. Shakirova// Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya. Sbornik nauchnykh trudov. - 2022. - Vyp. 76. - Ch. 3.- Yalta: RIO GPA. - S. 213-216.
    Annotation Взаимодействие между людьми происходит на основе когнитивных установок, или стереотипов, тем не менее, в научных исследованиях рассматриваются межэтнические стереотипы, но недостаточно внимания уделяется тому, что может происходить с когнитивными представлениями иностранных студентов в процессе аккультурации в принимающей культуре. В статье рассматривается когнитивная культурной адаптации иностранных студентов. Концепция приспособления к стереотипам представлена как когнитивный процесс, в ходе которого иностранные студенты включают информацию, относящуюся к стереотипам, полученную в принимающей культуре, в свои ранее существовавшие стереотипы. Результатом этого анализа является вывод о том, что иностранные студенты обладают когнитивными представлениями о различных группах общества и, более того, на них могут влиять и потенциально изменять ментальные «ярлыки», которые актуальны в принимающей их культуре. Interactions between people are based on cognitive attitudes, or stereotypes, yet academic research has examined inter-ethnic stereotypes, but not enough attention has been paid to what may happen to the cognitive representations of international students during acculturation in the host culture. This article examines the cognitive cultural adjustment of international students. The concept of stereotype adjustment is presented as a cognitive process in which international students incorporate stereotype-related information from the host culture into their pre-existing stereotypes. The result is the conclusion that international students have cognitive representations of different groups in society and, moreover, can be influenced and potentially change mental 'labels' that are relevant in their host culture.
    Keywords иностранные студенты; стереотипы; аккультурация; культурная адаптация; концепция культурной адаптации; когнитивные установки; модель стереотипного поведения; эмотивный компонент, культурный интеллект. international students; stereotypes; acculturation; cultural adaptation; concept of cultural adaptation; cognitive attitudes; stereotypical behaviour model; emotive component, cultural intelligence.
    The name of the journal Проблемы современного педагогического образования.
    URL https://www.elibrary.ru/item.asp?id=49731503
    Please use this ID to quote from or refer to the card https://repository.kpfu.ru/eng/?p_id=269540&p_lang=2
    Resource files 
    File name Size (MB) Format  
    F_Vypusk_76_chast_3__2022_god_3.pdf 0,73 pdf show / download

    Full metadata record